Търсене в този блог

събота, 21 декември 2013 г.

Чили кон карне


Съвсем не традиционно българско ястие ви предлагам точно преди Коледа, но пък защо не? Нов и екзотичен вкус, кой би отказал да пробва нещо ново? Е, има и строги традиционалисти, но сега няма да говорим за тях. Мисля, че е перфектно за студените зимни вечери. Да, абсолютно контрастно на топлото Мексико, при нас би паснало зимата. Сервираш го топло с много люти сухи чушки и след това потушаваш пожара в устата си със студено червено вино... Ех, това са моите представи, разбира се...



Как ми дойде като идея ли? Бяхме излязли на ирландски пъб тук и двама от германците си поръчаха тази супа. (?) В първия момент наистина помислих, че е някаква супа. Поднесоха им го със сос Табаско и стрити люти чушки. Много ме впечатли как изглежда на външен вид, но все още не знаех какво е. Оказа се, че е Чили кон карне. И днес, след като пазарувах някои неща в магазина, видях как някакви хора бяха взели няколко кутии с кайма, консерви боб и фикс за Чили кон карне. Припомниха ми желанието да опитам това апетитно мексиканско ястие. Всичко, което ми трябваше беше:


За 2 порции:

200 г кайма
1 консерва червен боб
1 фикс за Чили кон карне/домати
300 мл студена вода
стрити сухи люти чушки
щипка сол
черен пипер
риган

Аз не съм привърженик на фиксовете, даже съм им противник, но тъй като не знаех какъв вкус да очаквам, реших за първи път да опитам с фикс, а след това да го приготвям "по-натурално".
Приготвя се толкова лесно и бързо, че и най-мързеливият готвач ще се справи. Та, как го направих аз. Прочетох упътванията и всичко, което трябваше да направя беше да смеся всички съставки. Но, започнах със запържване на една глава лук, въпреки че не беше споменато. Не можех да си представя да готвя някаква манджа и да не запържа лук. Би било много безвкусно.
След това запържих каймата. Прибавя се 300 мл студена вода и се изсипва фикса.



Разбърква се добре и след 1-2 минути къкрене на котлона, се добавя и боба от консерва. Покрива се с капак и се оставя да се готви около 5 минути.Накрая, когато беше почти готово, счуках една скилидка чесън и я добавих вътре.



Това е вариантът с фикс. Но тъй като се съмнявам в България да предлагат този фикс, а може би и да го предлагат. Можете просто да накълцате домати или зимния вариант - да използвате доматен сок или пюре. Да ги добавите, след като каймата се е запържила и след това боба. Полюбопитствах за оригиналната рецепта. И се оказа, че накрая се добавяло и малко захар, или шоколад, или мед, според Укипедия, но аз пропуснах тази тънкост. Сервира се топло, с резен хляб, тортиля, бял ориз или както ви е по вкуса. Аз потуших положението с тъмна бира и беше добра комбинация, но както споменах и червеното вино не е лош избор. А самото Чили кон карне се нарежда несъмнено към храните, които спасяват положението в критични гладни ситуации. :-)

2 коментара: