Търсене в този блог

четвъртък, 27 ноември 2014 г.

Предложение за пърленка


Напоследък ми прави впечатление, че е "на мода" да се похапват пърленки вместо хляб. На няколко заведения хората си поръчваха пърленки и аз винаги бях любопитна да видя каква пърленка ще поднесе заведението. Направи ми впечатление, че всеки ресторант има свои собствени разбирания как трябва да изглежда и каква трябва да бъде на вкус тяхната пърленка.
За познатите вече доста добре пърленки, аз знам от много отдавна, още преди да станат толкова масово известни. Тогава за мен това беше  възможно най-вкусното нещо и просто нещо, което можех да си представя. Разбира се, последва и опит у дома, доста сполучлив, но не същият както когато ги бях опитала за първи път. От запознати хора знам, че за хубавата пърленка, да бъде крехка е необходима силна фурна, с много високи градуси, . Такава, каквато обикновените домакинства няма как да имат.
Това лято имах възможността да наблюдавам отблизо как се приготвя една пърленка в ресторант. Беше ми изключително любопитно и интересно. Приготвя се точно за 5 минути. Разбира се, в ресторанта имат заготовки - готово тесто, настърган кашкавал, натрошено сирене, разтопено масло. На момента просто се сглобява и се пече. Говоря за тези пърленки, които ме бяха спечелили още в самото начало, когато за първи път опитах пърленка. Та, в зависимост каква пърленка сте си поръчали, се добавя пълнежа - сирене, кашкавал или чеснова, може и комбинирана. Пърленката се пече на 400 градуса (може и повече) за 2 до 3 минути. След това се маже с маслото. Аз няма как да приготвя този тип пърленки у дома, но измислих мой вариант, пригоден за домашните фурни. Трябва да ви кажа, че се получава доста добре на стария ни Раховец. :-)
Сега ще ви предложа моя вариант на домашно приготвена пърленка, която маалко се различава от досега познатите ни видове. Мисля, че се получава много интересно. Пърленката става много ароматна, апетитна и идеална добавка към всяка вечеря. 

За тестото:

200-250 г брашно + допълнително брашно за разточване
1/4 кубче мая
2 с.л. кисело мляко
1 с.л. олио
1 ч.л. сол
щипка захар
1/2 ч.ч хладка вода

Тестото не е нещо особено. Същото тесто използвам и за пица. Рецептата знам от майка ми, като съм я комбинирала и с рецептата за Пържена пица .
Слагате брашното в купа. Добавяте солта. В купичка слагате хладката вода, не трябва да бъде гореща, нито студена. Разтваряте маята във водата, като прибавяте захарта при нея. Аз добавям при брашното и солта, киселото мляко и олиото, накрая слагам и разтворената мая. Замесва се меко тесто, като може да се добавя по малко брашно. Аз лично го правя на око. Оставяте така замесеното тесто да втаса за около час, час и половина. След като е удвоило обема си, го разточвате върху набрашнен плот. Аз обичам да е много тънко разточено, максималната тънкост, която може да позволи, затова и се получава доста хрупкаво, но ако обичате да е по-меко, не го разточвайте толкова тънко. В намаслена тава, слагате разточеният лист и с вилица леко го продупчвате.
Пече се в силно загрята фурна за около 5-6 мин., като се наблюдава. Може да се наложи и по-малко или повече време. След като извадя готовата пърленка, аз я намазвам със смес от разтопено масло и 2 ч.л. магданозено песто*. Разрязвам я на парчета и е готова за поднасяне.




*Рецептата за магданозено песто можете да намерите тук

5 коментара:

  1. Мнооого апетитно изглежда пърленката, Петя! :) Чак на мен ми се дояде домашно приготвена пърленка и ще спретна такива през почивните дни!
    Мерси за идеята!
    Поздрави

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ти е харесала! :) Пърленката винаги е добре дошла на всяка трапеза, сподели после как се е получило :)
      Поздрави!

      Изтриване
  2. Петя, благодаря ти за прекрасната рецепта! Получиха се много вкусни пърленки : ) Продължавай да развиваш все така успешно блога, за да има от къде да черпим идеи!
    Поздрави и успех!

    ОтговорИзтриване
  3. Петя, благодаря ти за прекрасната рецепта! Резултата беше смайващо вкусен! Продължавай да развиваш блога, за да има от къде да черпим идеи за вкусни гозби!
    Поздрави и успех! : )

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за доверието и за прекрасния коментар! Усмихна ме и ми дава куража да продължавам да правя това, което най-много ме влече. Радвам се, че се е получила вкусна пърленката!
      Ще се старая да споделям още интересни и вкусни рецепти!
      Поздрави! :)

      Изтриване